Skip to content

Kollektiivin pyrkimys

Laponia Improvisationsin tavoite on tarjota luova ilmapiiri muusikoille, jotka keskittyvät ennen kaikkea oman persoonallisen sävelkielensä kehittämiseen. Kollektiivin toiminta tukee tätä pyrkimystä erilaisten improvisaatio- ja sävellysseminaarien, konserttien sekä kollektiivin ulkopuolelta tulevien taiteilijoiden pitämien erikoistumisluentojen avulla.

Kollektiivi koostuu musiikin tekijöistä, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään omaa persoonallista sävelkieltään ja tuottavat jo aktiivisesti omaa musiikkiaan. Improvisaatio- ja sävellysseminaareissa ei ole genrerajoja, joten kollektiiviin voi hakea kaikista mahdollisista musiikillisista tulokulmista.

Kollektiivin kiinteät kurssit ovat:

Pauli Lyytinen – Improvisaatio

Lyytisen johdolla toteutetuissa seminaareissa keskitytään hetkessä luomiseen, eli improvisointiin. Vapaaseen improvisointiin heittäytyminen antaa uusia näkökulmia ja edistää luovuutta soittajana ja säveltäjänä tyylilajista riippumatta. Toiminnan peruspilari on oman instrumentin kanssa improvisointi. Tämän lisäksi asioita käsitellään mm. erilaisin käytännön esimerkein ja keskustelemalla, sekä improvisoimalla ryhmissä ja soolona.

Tavoitteet:

– Auttaa muusikoita löytämään uusia näkökulmia luomiseen
– Auttaa muusikoita vapautumaan improvisoimaan sekä yksin, että ryhmässä
– Auttaa ihmisiä löytämään oma, mieluisin keino improvisoida ja ylipäänsä tehdä musiikkia

Sergio Castrillon – Laboratory of instrumental exploration and musical creativity in real time
 
This subject includes not only an approach to new ways of music performance but also an understanding of Music Heuristics and Improvisation. Instrumental exploration refers to accomplish a wide rage of instrument playing through both ”extended techniques” and traditional ones. It allows the performer to explore deeper the instrument and consider it not only as a music instrument but also as a sound generator.
Another topic is the process of music composition through performance. In this seminar, those contents previously mentioned are achieved beyond theoretical principals, namely, it aims to keep a constant practice of music performance and through practical ways assimilate the topics. Discussions about philosophy of music and performance issues are constantly taken in account.
 
The seminar focuses in three main activities.
 
1. Solo practices: Instrumental exploration
2. Groups practices: Instrumental exploration
3. Groups practices: Re-orchestration of electroacustic pieces

Ville Vokkolainen – Sävellys:

Vokkolaisen johtamilla kursseilla keskitytään läpisävelletyn musiikin historiaan sekä osaan sen keskeisimpinä pidetyistä tekniikoista. Kurssi vaeltaa muinaisesta Syyriasta, Bachin sekä Beethovenin kautta Stravinskyn, Ivesin sekä Messiaenin lanseeraamien keksintöjen pariin josta matka jatkuu jouhevasti Schoenbergin varhaistuotosten kautta John Zorniin sekä jälleen takaisin kohti Anton Webernin, Boulezin sekä Stockhausenin piirtämää maailmaa. Jazzin sekä Sarjallisuuden jälkihöyryistä matkustamme ohi Ligetin sekä Xenakiksen lopulta ohittaen Steve Reichin sekä Arvo Pärtin edustaman minimalismin josta vihdoin pääsemme spektralistien, Helmut Lachenmannin, Beat Furrerin sekä mielivaltaisesti valittujen tuoreiden säveltäjien kautta takaisin asian keskiöön eli Maki Kolehmaiseen, Beatlesiin sekä kuumimpien uusien Yhdysvaltalaisten tuottajien mitä merkillisimpään maailmaan josta emme tainneet missään vaiheessa juuri poistuakaan.

Laponia Improvisations kontekstissa teoksiin tutustutaan eri aikakausien maailmankuvan kautta, jolloin kenties keskeisimmät oivallukset syntyvät täysin kyseisten teosten ulkopuolelta. Mahdollisesti kysymyksistä kuten miten toimii klassinen dramaturgia eri aikakausina (Euripides, Wagner, Taxi Driver, Wire) ja mitä sen mureneminen saattaa tarkoittaa? Merihaka on olemassa kuten myös Le Corbusier, funktionalismi, bauhaus sekä Frank Lloyd Wright, mutta miten toimivat Einsteinin suhteellisuusteoriat sekä utopiat tilanteista, joista puuttuu syy sekä seuraus? Mitä jos teos ei ala eikä lopu, mutta joku sen osa on alkamatta ja loppumatta vielä muita osia hieman enemmän?? Miten metaforat sekä symbolismi toimivat erilaisissa olosuhteissa ja miten ihminen niitä havaitsee?

Mitään kurssilla opittua ei pyritä lähtökohtaisesti mallintamaan tai toteuttamaan kopioimalla, vaan ennen kaikkea tutkimaan ja tarvittaessa kyseenalaistamaan suhteessa jokaisen omaan henkilökohtaiseen maailmankuvaan.

Kurssia voi halutessaan jatkaa syventävällä sävellys- tai improvisaatiojaksolla, joka keskittyy kuukausittain tapahtuviin konsertteihin, joissa esitetään jokaisen kurssilaisen säveltämää tai improvisoimaa musiikkia. Genre sekä tekotapa (sävellys, improvisaatio, performanssi yms. yms.) ovat vapaita eikä teoksista anneta palautetta tai kritiikkiä. Kurssin peruslähtökohtana on luoda jokaiselle tila kokeilla sekä edelleen tutkia materiaaleja sekä sisältöjä, joiden parissa työskentely tuntuu mielekkäältä.

 

Mainokset
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: